W klasie pierwszej oprócz poznawania liter i ćwiczenia pisania, duży nacisk kładzie się na kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Poniższe zadanie wykonuję z dziećmi systematycznie, od momentu jak tylko zaczęliśmy tworzyć pierwsze słowa z liter.
Pomysł zaczerpnięty od p. Wiesławy Mitulskiej, modyfikowany stosownie do umiejętności i możliwości dzieci w mojej klasie .
Początki nie były łatwe. Aby dzieci zrozumiały zamysł działania, przygotowałam zestaw wyrazów. Rozłożyłam wyrazy na dywanie i poprosiłam dzieci o przeczytanie wyrazów. Następnie zapytałam, czy mogłyby w jakiś sposób posegregować te wyrazy.
Długo nie trzeba było czekać. Dzieci łączyły w zbiory wyrazy według pierwszej literki lub ostatniej. Niektóre wypatrzyły, że wyrazy składają się z dwóch sylab, itp.
Pierwszych pomysłów nie było wiele lecz z biegiem czasu i z rozwojem umiejętności moich uczniów przy każdym następnych zadaniu, dzieci miały coraz więcej pomysłów.
Aga
Komentarze
Prześlij komentarz