Bawimy się słowami

 W klasie pierwszej oprócz poznawania liter i ćwiczenia pisania, duży nacisk kładzie się na kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Poniższe zadanie wykonuję z dziećmi systematycznie, od momentu jak tylko zaczęliśmy tworzyć pierwsze słowa z liter. 
Pomysł zaczerpnięty od p. Wiesławy Mitulskiej, modyfikowany stosownie do umiejętności i możliwości dzieci w mojej klasie .

Początki nie były łatwe. Aby dzieci zrozumiały zamysł działania, przygotowałam zestaw wyrazów. Rozłożyłam wyrazy na dywanie i poprosiłam dzieci o przeczytanie wyrazów.  Następnie zapytałam, czy mogłyby w jakiś sposób posegregować te wyrazy. 
Długo nie trzeba było czekać. Dzieci łączyły w zbiory wyrazy według pierwszej literki lub ostatniej. Niektóre wypatrzyły, że wyrazy składają się z dwóch sylab, itp. 
Pierwszych pomysłów nie było wiele lecz z biegiem czasu i z rozwojem umiejętności moich uczniów przy każdym następnych zadaniu, dzieci miały coraz więcej pomysłów. 




Im więcej działaliśmy tym bardziej modyfikowaliśmy sposób pracy z wyrazami.
W kolejnym filmiku poszliśmy o kilka kroków dalej. Oprócz segregacji wyrazów według własnego pomysłu dzieci wybierały kilka wyrazów i na bazie tych wyrazów układały historyjkę.
Następnie tworzyły do niej ilustrację. Każde z dzieci opowiadało swoją historię nauczycielce.



Aga

Komentarze