Przeprowadziłam z klasą projekt : "Książka".
Sporo pomysłów zaczerpnięte jest z programu klasy 2 "Elementarz odkrywców", kilka pomysłów wykorzystałam na bazie tego co zrobiła moja inspiracja- Wiesława Mitulska. Były też pomysły, które zmaterializowały się w trakcie.
1. Film. Oglądaliśmy film Książka z Panem Nauczanką.
2. Wieże z książek.
Podzieliliśmy się na 4 grupy. Każda z grup budowała wieżę z książek. Mierzyliśmy jak wysokie wieże udało nam się stworzyć. Liczyliśmy obwody książek. Następnie zastanawialiśmy się czy uda nam się utworzyć metrowe wieże. Zastanawialiśmy się, co należy zwrócić uwagę w takiej sytuacji.
Dzieci musiały ze sobą współpracować. Zauważyły też, że wieże trudno jest budować jeśli są różne wielkości książek.
3. Serce książki.
Czytałam uczniom fragment książki "Wielka księga superskarbów" - o dziewczynce której skarbem były książki.
Zastanawialiśmy się też nad tym co stanowi serce książki. Dzieci doszły do wniosku, że
słowa tworzą serce książki.
Tworzyliśmy własne serca, a w nich wpisywaliśmy słowa, których moglibyśmy stworzyć pisząc własną książkę.
Serca pełne dobrych wyrazów zamieściliśmy na wspólnym plakacie.
(Pomysł tworzenia wież z książek oraz tworzenia serc z ważnymi słowami zaczerpnięty od Wiesławy Mitulskiej.)
4. Zastosowanie matematyki w sytuacjach życiowych.
Szukaliśmy sposobów na policzenie książek w klasie. Wszystkie książki z klasowej biblioteczki wyłożyłam na dywan. Jest ich sporo. Dzieci szukały pomysłów, liczyły po 2,3,5,7.
Szacowaliśmy ile jest książek i zapisywaliśmy liczby na kartkach.
Po policzeniu książek zapisane i oszacowane przez dzieci liczby, układaliśmy w kolejności od największej do najmniejszej. Sprawdzaliśmy, kto był najlepszy w szacowaniu.
5. Klasyfikowaliśmy książki według cech.
Dzieci szukały pomysłów na kategorie. Układaliśmy książki według koloru, według wielkości, kształtu, itp.
6. Tytuły książek.
Wybieraliśmy dowolne książki i zapisywaliśmy w zeszycie ich tytuły, zwracając uwagę na wielką literę na początku tytułu i na cudzysłów.
7. Zabawa ze słowami.
Każde dziecko otwierało wybraną książkę na stronie 10 i odczytywało piąty i szósty wyraz.
Wyrazy po kolei zapisywaliśmy na tablicy w formie zdania i sprawdzaliśmy, czy możemy z nich odczytać jakąś informację lub może jakąś historię.
Dzieci doszły do ciekawych wniosków:
- Przypadkowo ułożone obok siebie wyrazy są nielogiczne i nie tworzą spójnej treści.
- Jeśli chcę stworzyć zdanie należy używać mniejszej ilości słów oraz powinno się dobierać słowa tak, aby tworzyły logiczną całość.
8. Jakie znamy rodzaje książek? Bank pomysłów. W kontekście rodzajów książek wykorzystaliśmy słowniki.
Nauka korzystania ze słownika.
Podsumowanie:
Co już wiem?
Mapa myśli.
Komentarze
Prześlij komentarz