Czy czasownik przenosi się w czasie? Jak ten czas wpływa na czasownik? Czy go zmienia? Co mogę zrobić z czasami?
Takie pytanie zadałam moim uczniom. Dzieci zareagowały na nie entuzjastycznie, bo bardzo lubią wcielać się w role badaczy.
W pierwszej kolejności sprawdzaliśmy słownie czy np. czasownik myślę może przenieść się w przeszłość i jak on wówczas będzie brzmiał. Sprawa okazała się łatwa. Spowodowało to, że dzieci od razu miały pomysł, by przedstawić jego nie tylko przeszłą, ale i przyszłą formę.
W trakcie zabawy słownej dzieci też szybko wyłapały, że forma czasownika w czasie zmienia się. Nie zawsze brzmi on podobnie, choć ma te same znaczenie. Łatwo można to zauważyć na przykładzie czasownika być.
W następnej kolejności rozdałam dzieciom zestaw wyrazów. Dzieci miały zadanie wyciąć wyrazy i posegregować je na trzy grupy, według czasów.
W pierwszej kolejności sprawdzaliśmy słownie czy np. czasownik myślę może przenieść się w przeszłość i jak on wówczas będzie brzmiał. Sprawa okazała się łatwa. Spowodowało to, że dzieci od razu miały pomysł, by przedstawić jego nie tylko przeszłą, ale i przyszłą formę.
W trakcie zabawy słownej dzieci też szybko wyłapały, że forma czasownika w czasie zmienia się. Nie zawsze brzmi on podobnie, choć ma te same znaczenie. Łatwo można to zauważyć na przykładzie czasownika być.
W następnej kolejności rozdałam dzieciom zestaw wyrazów. Dzieci miały zadanie wyciąć wyrazy i posegregować je na trzy grupy, według czasów.
Pomogły wskazówki: Kiedy to się wydarzyło? Wczoraj? Teraz? Jutro?
Komentarze
Prześlij komentarz